پارسه صنعت /کپسول گاز / مانومتر / جوش و برش / گاز آزمایشگاهی
پارسه صنعت
موقعیت شما:
صفحه اصلی » مقالات » گاز متیل بروماید

گاز متیل بروماید

گاز متیل بروماید
گاز متیل بروماید
گازمتیل بروماید

گاز متیل بروماید یا همان بروموبتان یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی (CH3Br) است.

متیل بروماید (CH3Br)گازی بی رنگ و بی بو است . برای کنترل آفات در کشاورزی و کشتیرانی از قبیل علف های هرز، حشرات، نماتد(یا کرم های گرد)، جوندگان،قارچ ها استفاده می شود.

کشاورزان قبل از کاشت محصولات خود، دو فوت از گاز متیل بروماید (CH3Br)را در خاک تزریق می کنند تا خاک برای کاشت محصول کاملا استریل شود.

نکته قابل توجه و حائز اهمیت این است که بلافاصله بعد از تصفیه، خاک با برزنت های پلاستیکی پوشیده می شود. اما در حدود 90 تا 95 درصد گاز متیل بروماید(CH3Br) وارد جو می شود.

گاز متیل بروماید (CH3Br) بویی مطبوع و شبیه به بوی کلروفرم را دارد و به دو روش صنعتی و بیولوژیکی تولید می شود.

این گاز معمولا قابل احتراق نیست به جز در حضور اکسیدکننده قوی و یا حرارت بالا. اما احتراق در شرایط خاص روی می دهد و تولید بخار، دود و گازهای سمی می کند.

این گاز در در هوا قابل اشتعال نبوده اما در اکسیژن می سوزد و گرما می تواند به بی ثباتی آن کمک کند. 

خطرات متیل بروماید

از آنجایی که این گاز ماده ای سمی است و به سرعت در جو پخش می شود، در محل بخور بسیار خطرناک است.

در صورتی که انسان در معرض غلظت های بالای این گاز قرار بگیرد، سیستم عصبی مرکزی و سیستم تنفسی فرد دچار نارسایی خواهد شد. چشم، ریه و پوست فرد نیز آسیب می بیند.

متیل بروماید به لایه اوزون آسیب می رساند. در اتمسفر، متیل بروماید لایه اوزون را تخریب می کند. این گاز همچنین به افزایش تشعشعات فرابنفش اجازه می دهد تا به سطح زمین برسد.

این گاز یک ماده تخریب کننده ازن (ODS) کلاس I است که توسط پروتکل مونترال در مورد موادی که لایه ازن را تخریب می کنند تعریف شده است.

برچسب ها: