پارسه صنعت /کپسول گاز / مانومتر / جوش و برش / گاز آزمایشگاهی
پارسه صنعت
موقعیت شما:
صفحه اصلی » مقالات » گاز هیدروژن سولفید

گاز هیدروژن سولفید

گاز هیدروژن سولفید
گاز هیدروژن سولفید
گاز هیدروژن سولفید

گاز هیدروژن سولفید

تاریخچه

گاز هیدروژن سولفید به اسید سولفوریک یا هیدروسولفوریک اسید معروف است.این گاز دارای فرمول شیمیایی H2S گازی است بی رنگ،سمی و قابل اشتعال است. در غلظت های پایین دارای بوئی شبیه به بوی تخم مرغ گندیده و در غلظت های بالا دارای بوئی شیرین است .این گاز به گاز فاضلاب،گاز مرداب و گاز ترش نیز معروف است.این گاز از هوا سنگین تر بوده ودر مکان های کم ارتفاع نظیر چاه فاضلاب،گودال ها،راه آب ها و تونل ها جمع می گردد.این گاز در محیط گرم و مرطوب توسط باکتری های اتوتروف به سولفوریک اسید اکسید می گردد. به دلیل قدرت حل شوندگی که در آب و روغن دارد ، در آب های سطحی ، زیرزمینی ، محیط های دریائی و  خاک های مرطوب وارد می شود.

تولید گاز هیدروژن سولفید

این گاز از تجزیه موادآلی که،میتواند گیاهی یا جانوری باشد،به دست می آید. چشمه های آب گرم ، مخازن گاز طبیعی ، نفت خام و گازهای آتشفشانی از عمده ترین منابع تولید کننده این گاز هستند.

روش های تولید

  • واکنش اسید کلریدریک با سولفید آهن
  •  در فرآیند تولید قیر و آسفالت
  • در نتیجه ی فعالیت تجهیزات و دستگاه های تصفیه ی فاضلاب
  • در نتیجه ی فعالیت باکتری ها در تجزیه ی بقایای انسانی و حیوانی
  • و….

کاربردهای این گاز

  • تولید ترکیبات آلی سولفوردار مانند متان تایول ، اتان تایول ، تایوگلاسیولیک اسید و …
  •  عامل اصلی در بررسی و تحلیل فلزات و یون های فلزی
  • عامل اصلی در جداسازی دوتریم اکسید ( آب سنگین ) از آب معمولی
  • و…

ترکیبات این گاز

این گاز هم به صورت خالص و هم به صورت ترکیب با گاز های دیگر کاربرد دارد.از معروف ترین و پرکاربردترین ترکیبات این گاز مخلوط آن با هوای خشک است که در نشت یابی به کار می رود.

اطلاعات ایمنی

گاز هیدروژن سولفید بسیار سمی است و با ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم سیتوکروم اکسید مانع جذب اکسیژن می گردد.متناسب با غلظت این گاز و مدت زمان تماس فرد با این گاز علائمی همچون سوزش و حساسیت در حلق،بینی،چشم ها ،ریه ها دارد و در شرایط خیلی حاد می تواند به مرگ فرد منجر شود. قابلیت اشتعال گاز هیدروژن سولفید زمانی خطرناک تر می شود که این گاز در مجاورت آهن و فولاد قرار بگیرد که در این حالت به سرعت با آهن واکنش داده و تولید سولفید آهن می کند که این ماده در حضور اکسیژن به شدت واکنشی انفجاری را ایجاد می کند.

فروش سیلندرهای گاز هیدروژن سولفید

این گاز هم به صورت کیلویی و هم در سیلندرهای 50 لیتری به فروش می رسد.رنگ بدنه ی سیلندرهای این گاز طوسی با گلویی زرد و قرمز است.این گاز به دلیل آتشزا بودن دارای شیر چپ گرد است.

برچسب ها: